Biuro prasowe

Co nowego?

Współpraca z Komisją Europejską w Polsce

08.01.2019

15 debat przed wyborami do Europarlamentu - to zadanie od Komisji europejskiejwięcej

Współorganizacja debat

08.01.2019

Od stycznia 2019 współorganizujemy debaty dla projektu Forum Dialog Pluswięcej

Dalsza współpraca z Tevą

08.01.2019

Wygraliśmy przetarg na kreację nowej serii opakowań marki Tevawięcej

Czy wiesz, że?

Rozszerzona jednak nadejdzie

Hololens Microsoftu poradzą sobie z Augment Reality ?więcej

Film Herzoga o internecie

"Lo i stało się" to imponująca diagnoza wpływu internetu na nasz rozwój :) Zwiastun tutaj :)więcej

Co to jest flat design ?

Podstawowe zasady projektowania stron w epoce funkcjonalnej aliteracji.więcej

Król ociepleń jest szary

Stopniowe podnoszenie oczekiwań energetycznych wobec budynków zaostrzyło konkurencję na rynku materiałów do termoizolacji. Producenci styropianu walczą o klienta poprawiając właściwości tego izolatora. Oferują jego drugą i trzecią generację - styropian szary oraz zespolony. Czy pozwoli to utrzymać w przyszłości ich dominację na rynku dociepleń ?

Wymogi energetyczne stawiane budynkom rosną i będą rosnąć, a w 2021 roku fasady domów będą musiały mieć współczynnik przenikania ciepła U, nie niższy niż 0,20 W/m²K. Wobec dachów i stropodachów oczekiwania prawne będą jeszcze ostrzejsze, bo będzie to nie mniej niż 0,15 W/m²K.

Zaostrzone kryteria energetyczne to wspaniała pożywka dla wzrostu rynku produktów do termoizolacji. Jaki jednak będzie rozkład wykorzystania materiałów termoizolacyjnych w odpowiedzi na popyt generowany przez otoczenie prawne i zaostrzające się normy ekologiczne ?

Odpowiedzi na to pytanie można szukać na rozwiniętych rynkach o parametrach klimatycznych podobnych do naszych, gdzie te procesy zaszły znacznie dalej. W krajach ościennych, takich jak Niemcy, Austria czy Szwajcaria zdecydowanym beneficjentem zwiększonego popytu na produkty do termoizolacji okazał się styropian szary. Dlaczego tak się stało?

Król się zmienił i jest wszędzie
Nie bez powodu styropian jest nazywany królem dociepleń. Po prostu ma najlepszy stosunek ceny do korzyści, a więc na całym świecie jest najbardziej efektywnym rozwiązaniem dla inwestorów. Wydawało się, że nowe, zaostrzone wymogi techniczne będą dla styropianu groźne, ponieważ uzyskanie odpowiedniego wskaźnika przenikania ciepła dla przegród w budynkach (ściany, stropy, dachy i fundamenty) będzie wymagało nakładania bardzo grubej izolacji. Zbyt gruba ściana nie wygląda ładnie, zabiera światło (efekt tzw. okien strzelniczych, ograniczone doświetlenie wnętrza) i generuje dodatkowe koszty montażu.

Producenci szybko rozpoznali zagrożenia i rozpoczęli prace nad udoskonalaniem styropianu. Kilka lat temu pojawił się styropian drugiej generacji - szary, a ostatnio styropian trzeciej generacji, produkowany w technologii odprężonych płyt zespolonych.

Ze względu na swoje doskonałe parametry izolacyjne, ekonomię użycia i korzystny bilans ekologiczny, szary styropian jest jednym z najlepszych materiałów dociepleniowych. W państwach Europy zachodniej, już od dawna obowiązują wyśrubowane wymagania dotyczące minimalnej izolacyjności przegród budowlanych, nieodłącznie związane z problemem grubości ścian. Na tamtejszych rynkach, jednym z najczęściej stosowanych materiałów dociepleniowych jest szary styropian. Okazał się być produktem o najlepiej wyważonym stosunku ceny do korzyści. Dla przykładu w Niemczech i Szwajcarii, udział styropianów szarych w ogólnej ilości EPS stosowanego do termoizolacji fasad stale rosną i obecnie wynoszą odpowiednio 50% i 80%. Jak pokazują statystyki, aktualny udział szarych płyt w polskim rynku styropianów, oceniany jest na ok. 10 mln m3 rocznie i kształtuje się poziomie poniżej 10%.

SWISSPOR Polska to wywodzący się ze Szwajcarii, europejski producent termoizolacji i hydroizolacji. Jako pierwszy w Polsce wprowadził szary styropian trzeciej generacji LAMBDA WHITE®, wyprodukowany w opatentowanej technologii odprężonych płyt zespolonych. Oferuje również kompletne systemy termo- i hydro- izolacji dachów płaskich THERMOFLAT®. W Polsce posiada 4 fabryki styropianu, fabrykę papy oraz trzy linie produkcyjne warstwowych płyt do termoizolacji dachów płaskich, oferowanych pod nazwą BITERM.

 

 

Klaxon